02165240019

نمایشگر های LED و SMD

تابلو LED به دو دسته کلی ثابت و روان قابل تقسیم است. تابلو LED روان، متحرک است به این معنی که متون و جملات می‌توانند در آن حرکت کنند. نوع تک‌رنگ این تابلو همانطور که از اسمش پیداست متون و انیمیشن‌های خود را تنها با یک رنگ نمایش می‌دهد. در مقابل آن تابلوهای LED  روان چند رنگ هستند که می‌توانند متون خود را با چند رنگ نمایش دهند. مثلاً  نوع سه‌رنگ با رنگ‌های قرمز، آبی و بنفش، می‌تواند جمله‌ای را با سه‌رنگ نمایش دهد.

عوامل موثر بر تعیین اندازه تابلو روان

اندازه استانداردی که برای این نوع تابلوهای تبلیغاتی مدرن استفاده می‌شود بیشتر در ارتفاع 16 و طول 32  هستند، اما با توجه به انتظاری که از ساخت تابلو تبلیغاتی داریم و همچنین مکان نصب تابلو تبلیغاتی این اندازه‌ها می‌توانند متغیر باشند .تابلو روان یا تابلو led به دو شیوه آفلاین و آنلاین قابل طراحی و پیاده‌سازی است تفاوت این دو روش این است که در روش نصب تابلو تبلیغاتی led به روش آنلاین از وسیله‌ای با نام ویدیو پروسسور استفاده می‌کنند که این وسیله قادر به نمایش تصاویر و ویدیوها به صورت ناهمگون و در ابعاد بزرگتر و بیشتر است. در ساخت تابلو  LED به این روش به جای ذخیره انیمیشن در حافظه تابلو از یک دستگاه گیرنده تلویزیونی استفاده می‌شود.  تصاویر، نوشته‌های متحرک و ویدیوها با ورودی‌های متفاوت توسط این پروسسور به صورت منظم و پشت سر هم به نمایش گذاشته می‌شوند به علت استفاده از این ابزار قیمت تابلو روان به شیوه آنلاین بیشتر از آفلاین است .


مزایای تابلو روان

متحرک بودن متن نمایشی باعث جذابیت بصری و در نتیجه جذب بیشتر مشتری از طریق ساخت و نصب تابلو  LED می‌شود. تابلو LED قابلیت اجرا در تمام رنگ‌های دلخواه را دارد. روانشناسی رنگ‌ها در تبلیغات با توجه به نوع کسب و کار بسیار حائز اهمیت است اما در ساخت تابلو روان بیشتر از رنگ‌های قرمز، سبز، سفید و آبی استفاده می‌شود . برای اجرای تابلوهای برجسته روان به علت استفاده از ماژول‌های LED نیاز به استفاده از ولتاژ بالا نیست و عمر مفید دارد، بنابراین می‌توان از آن به عنوان تابلو سر در مغازه برای مدت طولانی استفاده کرد و قابلیت برنامه‌ریزی به شیوه دلخواه و ایجاد تصاویر گرافیکی، نمایش ویدیویی و متن‌های جذاب با رنگ‌های مورد علاقه را دارد .همچنین دارای شدت نور و کیفیت خارق‌العاده می‌باشد .درگیر نمودن حافظه دیداری رهگذران و تاثیرگذاری ماندگار ساخت تابلو تبلیغاتی روان به شیوه Outdoor کاملاً ضد آب بوده و قابل نصب در محیط‌های باز است .همچنین قابلیت تعویض فایل موجود در حافظه تابلو روان یا تابلو led و برنامه‌ریزی مجدد را دارد.

معایب

واردات بی‌رویه ماژول‌ها و تابلوهای چینی بی‌کیفیت و ارزان که هیچ گارانتی و ضمانتی ندارند و پس از مدتی نور آنها کم‌رنگ و رنگشان تیره می‌شود. ساخت تابلوی تبلیغاتی روان به شیوه‌های Indoor و Semioutdoor مقاومتی در برابر آب ندارند و فقط قابل نصب در مکان‌های بسته هستند. البته باید توجه داشت قیمت ماژول تابلو روان Indoor و Semioutdoor کمتر از نوع ماژول Outdoor است.

انواع تابلو ماژول LED

ماژول‌های تابلو روان یا تلویزیون شهری بلوک‌های آماده برای ساخت نمایشگرهای LED هستند و طراحی آنها مثل چیدمان مکعب‌های موجود در بازی‌های رایانه‌ای کنار یکدیگر است. این ماژول‌ها در تابلو LED یا تلویزیون شهری کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا بتوانند تصاویر، ویدیوها و نوشته‌های متحرک زیبا را به معرض نمایش درآورند .هسته مرکزی تابلوهای روان حاوی یک برد یا مدار چاپی است که یک طرف برد را قطعات الکترونیکی و مدارهای ارتباطی تشکیل می‌دهند و طرف دیگر را LED های نشانگر ماژول، که این LED ها وظیفه نمایش اطلاعات مدنظر مشتری را در ساخت تابلو تبلیغاتی بر عهده دارند کل این تشکیلات روی یک قاب پلاستیکی که حکم بدنه را دارد تعبیه شده است.

دات‌پیچ چیست و چه نقشی را در تابلو روان بازی می کند ؟

یک نوع از این روش‌های ساخت تابلو تبلیغاتی استفاده از تابلو روان یا LED است که منبع اصلی این نوع تابلو ماژول است که از پیکسل‌ها تشکیل شده‌اند فاصله مرکز تا مرکز پیکسل‌های ماژول دات‌پیچ نامیده می‌شود.  هر پیکسل تشکیل‌دهنده در ماژول‌های تک‌رنگ حاوی یک LED، در ماژول‌های دوال حاوی دو led و در ماژول‌های فول کالر حاوی سه یا چهار LED است. برای داشتن کیفیت بالاتر لازم است از دات‌پیچ ماژول‌های LED کوچک استفاده کرد زیرا هر اندازه در ماژول‌ها، پیکسل‌های بکار رفته به هم نزدیکتر باشد و در واحد سطح تعداد پیکسل‌های بیشتری جای داده شوند کیفیت بالاتر خواهد بود .

تفاوت ماژول‌های استاتیک و رفرش :

در ساخت تابلوهای تبلیغاتی به روش ماژول‌های استاتیک IC های بیشتری استفاده می‌شود به همین علت بهترین ماژول تابلو روان این ماژول‌ها هستند که نسبت به ماژول رفرش قیمت بالاتری دارند. از دات‌پیچ‌های پایین نمی‌توان برای ماژول‌های استاتیک استفاده نمود زیرا موجب کاهش رزولوشن  تصویر نمایشی می‌شود، برق مصرفی توسط ماژول‌های استاتیک نسبت به رفرش زیادتر است. در ماژول‌های استاتیک طول عمر LED ها کمتر است و با ریزش بیشتری مواجه می‌شوند زیرا فشار بار زیادی را متحمل می‌شوند .درخشندگی ماژول‌های رفرش نسبت به استاتیک کمتر است.

درخشندگی یا Luminance نشان دهنده میزان شدت نور یک ماژول است که شدت نور را در واحد سطح تعیین می‌کند .در ساخت تابلو تبلیغاتی به روش تابلو روان هر پیکسل بیانگر این است که چه تعدادLED ، با چه رنگ‌هایی تشکیل شده است. اگر از ماژول تک‌رنگ هنگام ساخت و نصب تابلو تبلیغاتی به روش تابلو برجسته روان استفاده شود هر پیکسل یک LED  دارد و رنگ بکار رفته در این LED به نوع ماژول بکار رفته بستگی دارد که می‌تواند در چهار رنگ قرمز، سبز، سفید، آبی و یا زرد باشد . ماژول‌های سه‌رنگ دو یا سه LED و ماژول‌های فول کالر سه و یا چهار LED دارند.

چیپ‌ست عنصر کوچکی است که تولید نور می‌کند و در داخل فضای مقعری شکل به نام Reflective cavity قرار می‌گیرد که شکل این فضا سبب ایجاد جهت و زاویه و تقویت نور می‌گردد این عنصر کوچکتر از LED است. به طور کلی LED از دو پایه کاتد (منفی) و آند (مثبت) تشکیل شده است محل قرارگیری چیپ معمولاً  روی کاتد است که با یک رشته فلزی از یک سو به پایه آند متصل می‌شود .درواقع کیفیت چیپ بسیار بااهمیت است چون متساعدکننده نور است، این قطعه کوچک در اندازه‌های 6 تا 10 میل موجود است که هر چقدر اندازه آن بیشتر شود نور تولید شده توسط آن نیز بیشتر خواهد شد و قیمت تابلو روان led  بالاتر خواهد بود .کل ساختار موجود در تابلو LED با ماده‌ای خاص از جنس آپوکسی که مسئولیت جهت‌دهی نور را عهده‌دار است محافظت می‌شود. در تابلوسازی به شیوه LED نوع مسیر ارتباطی بین کارت برد کنترل و ماژول‌ هاب نامیده می‌شود اگر برد کنترل از نوع بدون طیف باشد هاب روی خود برد است اما اگرکنترلر از نوع طیف‌دار باشد هاب بصورت جداگانه روی کارت کنترل بسته می‌شود و بین بورد کنترل و ماژول ارتباط برقرار می‌کند.

جنس ماژول‌های بکار رفته در تابلوی تبلیغاتی LED به سه دسته Indoor، Semioutdoor و Outdoo  تقسیم می‌شودکه قیمت ماژول تابلو روان با توجه به جنس آنها متفاوت می‌باشد .

جنس ماژول Outdoo بسیار عالی و باکیفیت است و کاملاً ضد آب و قابل شستشو است و امکان نفوذ آب به داخل آن غیرممکن است برای همین قابل نصب در هر مکانی است اما جنس ماژول‌های Indoor و Semioutdoor  ضد آب نیستند و برای محیط‌های بسته بهتر و مقرون به صرفه‌تر هستند .

 

نظرات
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :